Címlap Iskolánk Kisgimnáziumi híradó Magyar történelmi, kulturális kincsek és természeti értékek nyomában Horvátországban
Magyar történelmi, kulturális kincsek és természeti értékek nyomában Horvátországban PDF Nyomtatás E-mail
2019. május 23. csütörtök, 21:30

A Határtalanul program keretében iskolánk hetedik osztályos tanulói Horvátországban jártak tanulmányi kiránduláson.

1. nap: május 5. hétfő - Barangolás Dél-Baranyában, látogatás Eszéken

7 órakor indultunk Pápáról, Sportcsarnok előtti parkolóból.

Mohácson találkoztunk az idegenvezetőnkkel, aki az egész utazásunk alatt velünk volt, és nagyon sok hasznos és érdekes információval szolgált kirándulásunk különböző állomásain, illetve nagyon sokat segített a különböző ügyek intézése során.

Első utunk a Laskói Általános Iskolába vezetett, ahol vendéglátóink műsorral üdvözöltek bennünket, amit mi rövid műsorral és ajándékokkal viszonoztunk nekik. Lehetőségünk volt megismerkedni az ottani magyar diákokkal illetve megnézhettük az iskola épületét is.

Az iskolalátogatást követően a Kopácsi-Rét Nemzeti Park látogatóközpontjában néztünk meg egy kis filmet a nemzeti parkról, majd fapallókon tettünk egy sétát a mocsaras terület felett.

A Dráván átkelve Eszékre érkeztünk. Felkerestük a várban Eszék óvárosát és annak főterét, a dzsámiból átalakított templomot. Innen a belváros felé indultunk. A főtéren megtekintettük a Szent Péter és Pál Nagytemplomot és a főbb nevezetességeket.

Ellátogattunk a várdaróci tájházba, ahol megismerhettük a baranyai magyarság hagyományait, és megnézhettük a régi iskola berendezését.

Este fáradtan, de nagyon sok szép élménnyel gazdagodva érkeztünk Csúzára első szállásunkra. A szállás elfoglalása után a helyi ételekből összeállított svédasztalos vacsorát követően hamar nyugovóra tértünk.

2. nap: május 7. kedd - A természet csodája, Plitvicei-tavak

A bőséges svédasztalos reggeli után 8 órakor elindultunk a Plitvicei-tavakhoz.

Kora délután érkeztünk a Plitvicei-tavakhoz, ami az ország legismertebb nemzeti parkja, a hét közül az egyetlen természeti látnivalója Horvátországnak az UNESCO listáján. Három órás sétát tettünk az egyedülálló park fő látványosságai között, majd hajókáztunk smaragdzöld színű tavakon.

6 órakor indultunk a horvát tengerpart felé.

Este 8 órakor érkeztünk Crkvenicara. Vacsora után következett a szállás elfoglalása, ahol a következő három éjszakát töltöttök.

3. nap: május 8. szerda - Lovran és Abbázia, a „Magyar Tengerpart”.

Bőséges reggeli után szép időben indultunk Abbáziába (Opatijába), ahol a monarchia világa elevenedik meg a horvát tengerparton a Kvarner-öbölben. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon és felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán. Abbázia minden villájához gazdag, sokszor nemesi származású magyar családok története fűződik, felidéztük néhány család történetét.

A tengerparton elfogyasztott ebéd után délután Lovran óvárosát fedeztük fel, ahol megtekintettük azt a villát, ahol Feszty Árpád is elhunyt.

Vacsora előtt Crkvenicában is sétáltunk egyet.

4. nap: május 9. csütörtök - “Tengerre magyar”

A Fiuméhez(Rijekához) tartozó Tersattoba látogattunk, Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. Megtekintettük a Tersattoi Mária búcsújáró templomot.

Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a piac, a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bólyákat és a Baross emléktáblát, amit meg is koszorúztunk.

5. nap: május 10. péntek – Látogatás az Erdődyek és a Zrínyiek birodalmába

Kirándulásunk utolsó napján először Varasdot kerestük fel. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát, és sétáltunk a barokk belvárosban. Itt megnéztük a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is.

Utazásunk utolsó állomása Csáktornya, a Zrínyiek sasfészke volt. Tettünk egy sétát a csáktornyai várnál. Elsétáltunk a Zrínyi fához, Zrínyi teljes alakos szobrához, amit meg is koszorúztunk.

Este fél 8-kor rengeteg új élménnyel és információval gazdagodva tértünk haza a tartalmas kirándulásról Horvátországból.

Ezúton mondunk köszönetet a Csillagösvény-Utazás Kft.-nek, különösen Keömley Nórának és Tóth Rebekának, akik sok segítséget nyújtottak a pályázat elkészítésében és lebonyolításában.